Kirkollisessa nettilehdessä dosentti Kari Latvus pohtii 31.10. pääkirjoituksessaan lähetystyötä, jonka hän toivoo luovan nahkansa.
Kari Latvuksen mielestä " herätysliikkeet haluavat olla voimakkaasti ja reilusti ajamassa oman herätysliikkeen arvoja ... ja pitää kiinni kirkon virallisen lähetysjärjestön asemasta.".
- Latvus mielestäni vaikenee siitä, että kirkon lähetysjärjestöt ovat sitoutuneet Raamattuun ja luterilaiseen tunnustukseen. Latvus ei mainitse, mitkä ovat ne arvot, jotka menevät tämän ulkopuolelle. Lähetystyössä viedään eteenpäin sitä evankeliumia, joka kirkossa apostoleista alkaen on uskottu.
Latvus jatkaa:
" Saattaa olla, että osalle järjestöistä nykyinen tilanne on tullut yllätyksenä".
- Saattaa tietysti ollakin. Toisaalta lähetystyö on Paavalin ajoista alkaen kohdannut vastustusta. Paavali muistuttaa vastustajia "olleen paljon". Vastustus on todellisuutta tänäänkin monilla lähetysalueilla. Ei kai muuten puhuttaisi hengellisestä taistelusta.
Latvus jatkaa:
" On ehkä ajateltu, että oman herätysliikkeen suojissa on mahdollista toimia liikkeen uskomusten mukaan, vaikka kirkon valtavirta kulkee toiseen suuntaan"
- Millä tavalla valtavirta uskoo? Tässä on Latvuksen niukan päättelyn sosiologinen pohjakosketus, jonka mukaan herätysliikkeiden pitäisi kysellä, minne valtavirta menee ja kääntää purjeet siihen suuntaan. Tässä eksegetiikan dosentista tulee sosiologi. Hänen ohjeensa merkitsisi luterilaisesta raamattuperiaatteesta ja tunnustuksesta luopumista ja menemistä jonkinlaiseen gallup-teologiaan.
- Miten silloin olisimme uskollisia Kristukselle ja hänen Sanalleen? Eikö kirkko ole kutsuttu kulkemaan Kristuksen esikuvan mukaan juuri vastavirtaan?
- Gallup -teologia on ongelmallista, koska se on tietyssä mielessä maantieteellistä. Se, mikä on kyselyn tulos Helsingissä, on toinen jo Pietarissa. Helsingissäkin mittaus voi antaa toisenlaisen tuloksen jo ensi vuonna.
Kellariliike haluaa muuttaa kristillisen ihmiskäsityksen toiseksi ja etsii avaimia nykyhetkestä. Tämä osoittautuu siinä mielessä lyhytnäköiseksi, että jokaisen kansan tulevaisuus on perheissä ja lapsissa, isän ja äidin tehtävässä. Tästä kannattaa hakea apua myös nuorten syrjäytymisen juuriin. Näin on Suomessa, Etiopiassa ja Japanissa. Venäjä on parhaillaan tämän asian kertauskurssilla.
Ja sivumennen sanoen Kari Latvuksen tarjoilema kellariliikkeen teologia on kirkon lähetysstrategian mukaan kiellettyäkin, koska lähetysmaille ei saa viedä toisiin kirkkoihin jännitteitä. Saattaa tulla syytteitä kolonialismistakin.
Kirkko elää siis vain Sanasta.
Kellarin alapohjan tuuletus kannattaa korjata perusteellisesti. Ilmanvaihto ei nyt toimi.
***********************************
Lue lisää teemasta: Harhaanjohtavaa kampanjointia, Uusi tie
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti