Alkanut vuosi 2017 on monien juhlien vuosi. Suomen itsenäistymisestä tulee kuluneeksi 100 vuotta, Kansanlähetyksen perustamisesta 50 vuotta ja uskonpuhdistuksen alkamisesta 500 vuotta.
Uskonpuhdistus vaikutti syvällisellä tavalla koko pohjoiseen Eurooppaan. Yksi sen hedelmistä oli Raamatun kääntäminen myös Suomen kielelle. Suomessa kirkon opetus kosketti laajemmin koko kansaa ja kansanopetuksella on pitkät uskonpuhdistukseen ulottuvat juurensa.
Näihin päiviin saakka juutalais-kristillinen Raamatusta nouseva ajattelu on ollut yksi maanosamme pohjavirroista. Sen haastajaksi tuli jo uskonpuhdistuksen aikana renessanssissa ja varsinin valistuksen aikana sellainen humanistinen ajattelu, jossa ihminen itse määrittää itsensä. Euroopassa käydään taistelua juutalais-kristillisen Euroopan ja Ranskan vallankumouksesta vauhtia ottavan maallistuneen Euroopan välillä.
Aikamme ihmisen on hankala ottaa vastaan Raamatun opetusta, koska hän päättää asioistaan itse.
Varsinin toisen maailmansodan jälkeen ja 1960-luvulta alkaen on voimistunut irtaantuminen juutalais-kristillisistä arvoista. Irtaantuminen näkyy mm. ihmiskuvassa, jossa elämää ei kunnioiteta itseisarvona. Tämä virtaus tunkeutuu lainsäädäntöön ja näkyy mm. aborttilaissa ja tällä hetkellä vellovassa eutanasiakeskustelussa. Kuka määrittää elämän? Eutanasia oli voimakkaasti esillä myös 1930-luvun kansallis-sosialistisessa Saksassa. Mikä on nykyisen keskustelun ja 1930-luvun eutanasiaohjelmien leikkauspiste?
Kristillinen kirkko opettaa aviolittoa miehen ja naisen välisenä elinikäisenä liittona. Uudet aatteet kiistävät tämän ja samalla esimerkiksi perheen merkittys tulevan sukupolven kasvattajana ei saa sitä painoarvoa ja merkitystä, jonka sen tulisi saada. Kristillisen uskon ja perheen yhteys oli uskonpuhdistuksen keskeisiä asioita. Usko juurrutettiin seurakunnan lisäksi perheessä, jossa luettiin katekismusta.
Tällä hetkellä Suomi ja Eurooppa on syntyvyydellä mitattuna vahvasti hiipumaan päin. Sama koskee esimerkiksi Japania. Tämä on pitkällä tähtäimellä tämän hetken kovin uutinen, jonka syyt helposti salataan.
Uskonpuhdistuksen eli reformaation juhlavuotta vietetään parhaiten silloin, kun mennään juurille: esim.
* palataan Raamatun äärelle ja sen opetettavaksi: kuunnellaan Jumalaa enemmän kuin ihmistä
* käännetään Raamattua uusille kielille
* etsitään vastaus, mitä on vanhurskauttaminen yksin armosta
*erotetaan evankeliumi laista: säilytetään evankeliumi puhtaana
* luetaan yksi uskon perusteita avaava Lutherin teos
* löydetään tapoja tukea nuoria perheitä. Tuetaan nousevan sukupolven hengellistä kasvatusta.
* kysytään, millä uudella tavalla evankeliumi viedään aikamme ihmisille.
* millä tavalla juhlavuosi voisi auttaa tervettä opillista ja hengellistä uudistumista?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti